![Napis w języku urdu© dodo_anjilicencja: Creative Commons](/media/lib/23/1203866360_347876-709093358938efd006d8914a41b121bb.jpeg)
Ostatni kaligrafowie
24 lutego 2008, 15:11Premjit Ramachandran nakręcił film pt. Ostatni kaligrafowie. Dokument traktuje o The Musalman, jedynej ręcznie pisanej gazecie w Azji, która jest stale wydawana od momentu powstania w 1927 roku.
![](/media/lib/19/1197639273_830283-18656786e0dda823c9b50836ded5a315.jpeg)
Armia wyprodukuje gry
14 grudnia 2007, 13:27Amerykańska armia otworzyło specjalne biuro projektowe, które będzie zajmowało się produkcją gier. Dotychczas gry wideo były wykorzystywane przez wojsko do rekrutacji nowych żołnierzy. Te, które będą powstawały w Project Office for Gaming (TPO Gaming), które jest częścią Dowództwa Szkolenia i Doktryny (TRADOC), mają być pełnowartościowymi symulatorami szkoleniowymi.
![](/media/lib/19/1196686696_009840-0e74cec986c71e009e141b452c45cab6.jpeg)
Blizzard i Activision razem
3 grudnia 2007, 12:56Grupa Vivendi kupi większościowe udziały w znanym producencie gier komputerowych, firmie Activision. Następnie połączy ją z Blizzardem, którego jest właścicielem. W ten sposób powstanie największy na świecie wydawca gier komputerowych autorstwa firm trzecich.
![© Call/Recall](/media/lib/18/1195689704_475566-6cb7519dec2fcf3f21071d919aadb020.jpeg)
Terabajt na płytce
22 listopada 2007, 00:00Firma Call/Recall ogłosiła, że zakończyła testy pierwszego dysku optycznego mieszczącego terabajt danych. Opracowany przez nią system zapisu o nazwie 2-Photon-3D bazuje na fluorescencyjnym nośniku i specjalnych soczewkach "graniczno-polowych", w których ujawniają się już efekty kwantowe.
![](/media/lib/16/1193046187_295155-1a7a5c022c162a2e94ee20790e8114cf.jpeg)
Kamizelka dla graczy
22 października 2007, 09:25Mark Ombrellaro, amerykański chirurg, który specjalizuje się w badaniach nad systemami służącymi do przeprowadzania operacji na odległość, opracował kamizelkę, dzięki której miłośnicy gier wideo mogą odczuć uderzenia, pchnięcia nożem czy trafienie kulą, jakich doświadcza kierowany przez nich bohater.
![Stoisko z grami wideo© Coolcaesarlicencja: GNU FDL](/media/lib/15/1191233407_468704-67ffef488fef277a4926c9aba1396ccd.jpeg)
Być jak mężczyzna
1 października 2007, 10:05Mózgi kobiet i mężczyzn wyspecjalizowały się w różnych zadaniach. Można więc sobie wyobrazić zdumienie naukowców z Uniwersytetu w Toronto, którzy zauważyli, że różnice w zakresie wykonania zadań wymagających zdolności przestrzennych zanikają, gdy obie płci pograją najpierw przez kilka godzin w gry wideo.
![© Aaron Logan, Creative Commons](/media/lib/14/1189351986_840942-c4056fa9d84bf38295b163412f900326.jpeg)
Kto mądrzejszy? Małpa czy dziecko?
9 września 2007, 15:25W pierwszym eksperymencie porównującym zdolności społeczne różnych gatunków niemieccy, hiszpańscy i amerykańscy naukowcy odkryli, że 2-letnie dzieci są pod tym względem bardziej dojrzałe od dorosłych szympansów czy orangutanów (Science).
Steve Jobs - król cyfrowej muzyki
18 lipca 2007, 10:53Amerykański magazyn muzyczny "Blender” ogłosił Steve’a Jobsa, prezesa firmy Apple, która stworzyła iPoda, niekwestionowanym królem muzyki cyfrowej. Jobs otwiera listę 25 najbardziej wpływowych osób.
![Islandia z kosmosuVatnajökull to biała plama w prawym dolnym rogu](/media/lib/10/1181563005_139382-29d00fde7b52db817903d8e2ff33f6ef.jpeg)
Call centre na lodowcu
11 czerwca 2007, 11:53Brytyjska artystka Katie Paterson wpadła na niecodzienny pomysł pracy dyplomowej. Ma nadzieję, że jej sztuka pomoże uratować, a przynajmniej upamiętnić największy lodowiec Europy. Vatnajokull znajduje się na Islandii i w szybkim tempie topnieje. Paterson wymyśliła, że dzwoniąc pod numer 07758 225698, będzie można posłuchać odgłosów powstających podczas wpadania lodu do wody.
![autor: AlainV](/media/lib/3/1173713757_647822-6948647ca38d0b0f1fce66e1e15ee18a.jpeg)
Zagrożone żyły pracowników biur
12 marca 2007, 15:30Profesor Richard Beasley z Instytutu Badań Medycznych w Wellington odkrył, że jedna trzecia pacjentów przyjmowanych do szpitali z zakrzepicą żył głębokich (ZŻG) to pracownicy biurowi. Dzieje się tak, ponieważ codziennie spędzają wiele godzin w niemal bezwzględnym bezruchu, przesiadując przed ekranami komputerów.